S Octavií 1.5TSI e-TEC na cestách - 1. díl
Dobrý den příznivci LPG, v podstatě na denní bázi odpovídáme na telefonické dotazy, které směřují k tomu, jestli je možné Škodovku s mild-hybridní technologií přestavět na LPG, jak to funguje, jaká je spotřeba LPG, jaká je spoluspotřeba benzínu, jestli a jak se nechá tankovat v zahraničí, jestli nebude problém na STK při měření emisí a spousta dalších a dalších dotazů. Protože takové auto náhodou ve firmě máme a docela hodně s ním jezdíme, rozhodli jsme se s Vámi podělit o naše zkušenosti a dojmy z cest, které provádíme a doufáme, že se Vám budou naše články líbit a poskytnou Vám odpovědi na Vaše četné dotazy.
Tým AGC PLUS
Tak tedy od počátku. Naši první Octavii 1.5 TSI e-TEC jsme zakoupili v roce 2023 v reakci na nepříliš zdařilou přestavbu Octavie třetí generace s motorem 1.5 TSI, kterou hojně kritizovali novináři ve svých článcích. Mrzelo nás, že ač jsme předmětné auto nepřestavovali my, tak články vrhaly stín na celý obor a rozhodli jsme se o nápravu. Ale šli jsme ještě dál – zakoupili jsme poslední model Škody Octavia 1.5TSI s mild-hybridní technologií e-TEC. Byla to obrovská výzva – auta s hybridním pohonem velmi často zhasínají a startují motor, není to klasický otravný systém Start/stop, je to něco úplně jiného, klade to nejvyšší nároky na reduktor na multiventil v nádrži a samotnou řídící jednotku LPG. Pro přestavbu jsme si vybrali zařízení od firmy BRC – ono vlastně nebylo z čeho moc vybírat, náš motor má motorkód DFYA a v roce 2023 existovala přestavbová sada pro tento motor pouze od BRC.
Do naší Octavie se vešla interní toroidní LPG nádrž o objemu 62 litrů, kterou jsme umístili do prostoru pro rezervní kolo, kde, ale v našem autě stejně byla lepící sada v polystyrénové výplni. Lepící sadu jsme přemístili do výklenku v kufru. Přestavba proběhla díky detailnímu návodu hladce a nás zajímalo, jak to bude celé fungovat. Zejména proto, že se pod kapotu dostal elektronicky řízený reduktor, který plynule měnil tlak podobně jak to dělá benzínová vysokotlaká pumpa. Tlak v plynovém railu se plynule měnil v závislosti na potřebě akcelerace či defenzivní jízdy. Fungovalo to skvěle - doslova nad očekávání. Vše fungovalo, jak mělo, rozdíl oproti provozu na benzín jsme vlastně ani nezaregistrovali. Možná – abychom byli fér - byl trochu výraznější ACT systém vypínání válců. Ale ne vždy, někdy změna proběhla pouze na displeji a někdy auto lehounce cuklo. Ono to cuknutí probíhá i na benzín, ale na LPG to bylo trošku výraznější. Nic rušivého, jen víte, že ze 4 válců jedete teď na 2. Ze 2 válců na 4 je změna vždy plynulá a nelze poznat nic, než že to prostě jede. Co nás příjemně překvapilo, byl fakt, že se Octavia náramně rychle ohřívala a že k přepnutí na LPG docházelo i po mrazivé noci po cca 300 metrech, to bylo úžasné, protože starší systémy potřebovaly k přepnutí spíš pár kilometrů než pár stovek metrů. Rozhodli jsme vzít auto na měření výkonu do spřátelené firmy KORPET, kde nám kluci změřili výkon a krouticí moment na benzín a na LPG. Na LPG byl změřený drobný úbytek výkonu, který v praxi moc citelný není. Posuďte sami.
Potom, co jsme ověřili funkčnost celého systému, nás pochopitelně zajímala spotřeba LPG a spoluspotřeba benzínu. To jsou hojně diskutovaná témata na různých fórech. Dovolte nám ukázat, jaké jsme dosáhli průměrné spotřeby na našem testovacím okruhu, který vede ze Strakonic do Písku dále pak do Vodňan a zpátky do Strakonic.
Průměrná spotřeba 4,6 l LPG na 100km? V normálním provozu? Se 150-ti koňovým kombíkem? To vypadalo jako z říše snů. Vzpomněli jsme si na firemního Passata kombi s 1.8 TSI 118kW, který jezdil kolem 11 litrů na 100km…
Jestliže náš testovací okruh má 67 kilometrů, tak úspora činí na základě průměrných cen, které sledujeme již delší dobu 63,-Kč! No, byl to pokus o co nejnižší spotřebu, hojně jsme využívali plachtění, to auto má fakt skvělou aerodynamiku a opravdu dojede s vypnutým motorem daleko. Startování po plachtění probíhá v podstatě neznatelně. Při snaze o lehkou nohu se nám podařilo jet i na 2 válce. Počátek našeho žití s Octavií e-TEC na LPG se nám líbil velice, tak uvidíme, jakou budeme mít spotřebu při normálním ježdění, kdy se projeví nejenom vliv testovacího okruhu, ale dlouhých služebních cest, městského poskakování po Praze a také redakčních testů novinářů a manažerů firem, kterým máme v úmyslu auto půjčit. Pro tento účel jsme si nahráli aplikaci My Škoda, která nám bude dlouhodobě „sbírat“ data z našeho auta. A budeme tyto údaje porovnávat se skutečným dotankováním na naší LPG čerpací stanici. Zatím nám benzín z nádrže moc neklesá, tak teprve uvidíme, jaká bude spoluspotřeba benzínu…