Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

přestavby a servis

+420 602 300 970

náhradní díly, sklad

+420 389 822 706

Fotogalerie montáží LPG

Prohlédněte si a ohodnoťte naše montáže

Prohlédnout fotografie

 

  • auto-podstranka

skoda octavia lpgNechali jste si přestavět auto na LPG a nyní s ním zažíváte svoji první zimu? Nemusíte mít obavy. V dnešním článku se zaměříme na startování plynových motorů v zimě a shrneme si nejdůležitější body bezpečné jízdy s vozem LPG v zimě.

Startování auta na LPG v zimě

U vozidel na LPG nezpůsobují mrazy potíže se startováním, jako je tomu u zamrzlé nafty. LPG automobily totiž startují klasicky na benzin a až po zahřátí výparníku nad zhruba 50 °C řídící jednotka přepne na plyn. Jediný rozdíl je, že v zimě trvá tohle zahřátí podstatně déle než v létě. Je tedy záhodno mít v nádrži víc benzínu, aby nedošel dříve, než začnete spalovat plyn. Pak by mohly nastat potíže. Problém v souvislosti s mrazem tedy může nastat až poté, co se vůz přepne na LPG.

Moderní systémy se o vše postarají sami, takže v zimě startujete stejně jako v létě. Rozdíly jsou díky elektronice minimální. Přepínání probíhá v závislosti na venkovní teplotě. Například v létě se motor ohřeje rychleji, a tak přepnutí mezi benzínem a LPG může trvat zhruba dvě minuty. V zimě to trvá tři až čtyři minuty v závislosti na venkovní teplotě.


Starším systémům, které mají ještě ruční přepínání, už končí životnost, takže s těmi byste se setkat neměli. Pokud na manuální přepínání narazíte, je vhodné nastartovat na benzín a na plyn přejít až ve chvíli, kdy se motor trochu ohřeje.

Zimní směs LPG

Podobně jako existuje nafta pro letní a zimní období, existuje i zimní a letní směs LPG. Obě směsi se liší vzájemným poměrem propanu a butanu. Letní směs má vyšší poměr butanu (60%), zimní naopak propanu. Letní směs LPG je pro motor výhodnější. Butan má lepší výhřevnost než propan, a tak má auto nižší spotřebu. Propan se však zase při nižších teplotách lépe odpařuje, a proto musí být jeho podíl v zimní směsi vyšší. Rozdíl v jízdě nepocítíte, jen může mírně narůst spotřeba – to se ovšem v zimě děje i u aut na benzín nebo naftu.

Jak je to u zemního plynu? CNG zůstává během roku pořád stejné. To proto, že zemní plyn kondenzuje až při teplotě -160 °C.

Bezpečná jízda s LPG v zimě

Jakmile teploty klesnou k bodu mrazu, pohlídejte si, že máte v nádrži zimní LPG směs. Prodejci a dodavatelé LPG se starají o to, aby byla zimní směs LPG na čerpacích stanicích dostupná v období od 1. listopadu do 31. března.

LPG vůz startuje na benzin, teprve až se zahřeje, přepíná se na LPG palivo. To v zimě může trvat tři až čtyři minuty.
Než se motor zahřeje, jeďte s vozem plynule a motor zbytečně nevytáčejte. Olej se tak dostane všude tam, kam má a kromě motoru začínají pracovat i další ztuhlé a vymrzlé části, které se zahřívají současně.

Zejména při delších cestách a výletech do hor by ve výbavě neměly chybět sněhové řetězy, případně pruhy pro rozjezd v hlubokém sněhu, lopatka pro odházení sněhu, smeták, rozmrazovač zámků, škrabka na led. V zimě nejsou od věci ani startovací kabely, nebo dvoulitrovka s nemrznoucí směsí do ostřikovačů.

 

woman refueling car with lpg gas 79405 2468Přezutím na zimní pneumatiky příprava vozidla na zimní sezónu nekončí. Důležitá je také výměna letní směsi LPG za zimní směs propan – butanu.

V zimním období je velmi důležité, aby v nádrži nezůstala žádná letní směs. Většinou se jedná o víkendové řidiče, kteří jezdí málo. Letní směs v zimním období může pak způsobit problémy s chodem motoru. Zatímco se letní směs LPG odpařuje asi při mínus 5 ° C, zimní směs asi při minus 12 ° C.

Zimní směs LPG

Zimní směs LPG obsahuje více propanu než butanu. V zimě tak směs obsahuje 40% butanu a 60% propanu. Propan se na rozdíl od butanu při nižších teplotách lépe odpařuje (propan se odpařuje až při minus 42 ° C). Rozdíl v jízdě však nepocítíte.

Problémy se startováním

Zmrzlá nafta v autech způsobuje problémy se startováním. U aut na LPG tomu tak není. LPG auta totiž startují klasicky na benzín a až později se přepínají na plyn. V létě se motor zahřívá rychleji, na LPG pohon se přepne do 2 minut, v zimě to mohou být 3-4 minuty. Mráz tedy nezpůsobuje problémy se startováním, ale komplikace mohou nastat až poté, co se vozidlo přepne na LPG pohon.

Jak jezdit v zimě na LPG?

Jakmile klesnou teploty pod nulu, nezapomeňte natankovat zimní směs propan – butanu.
Při manuálním přepínání na LPG pohon vyčkejte déle, zhruba 3-4 minuty.

banner dieselgasNeustálý růst cen benzínu a nafty přiměl mnohé dopravce k přestavbě vozů na nový systém Dieselgas. Ten umožňuje kombinovaný provoz vozidla na naftu a LPG.

Co je Dieselgas?

Dieselgas je systém, který při provozu vozidla vstřikuje do naftového motoru kontrolovanou dávku LPG. LPG nahrazuje 20% nafty a zajišťuje dokonalé hoření paliva. Tím dochází ke zvyšování účinnosti motoru, což se projevuje v nižší spotřebě paliva. Tento systém je vhodný pro všechny naftové motory.

Pro koho je vhodný?

Vzhledem k relativně vysoké ceně za montáž tohoto systému ho však využívají především dopravní a logistické firmy. Při 100 000 ujetých kilometrech za rok se investice do jednoho vozidla v průměru vrátí již za necelý rok. Přestavět lze nákladní vozidla všech značek. Kromě kamionů se využívá také pro dodávky, autobusy nebo zemědělské a stavební stroje.

Podle druhu dopravního prostředku se také vybírá nádrž, ve které je LPG umístěno. Pro dodávky se používají nádrže ve tvaru kola umístěné v zavazadlovém prostoru. Kamiony používají válcové nádrže.

Chráníme životní prostředí!

Systém DieselGas není pouze o úspoře nákladu na pohonné hmoty.
Snížení dávky motorové nafty a důkladnější prohoření (až 95%) zajišťuje podstatné snížení škodlivých látek CO 2, NO x a pevných částic ve výfukových plynech oproti provozu pouze na naftu.

Tato redukce tvorby CO 2, NO x a pevných částic významně napomáhá ekologii provozu nejmodernějších naftových vozidel, i těch, která nejsou vybavena katalyzátorem, filtrem pevných částic a AdBlue.

Přestavěná vozidla vykazují:

  • až o 5% nižší produkci CO 2
  • až o 10% nižší produkci NO x
  • až o 85% nižší produkci pevných částic

 Zaujala Vás přestavba vozu na Dieselgas? Pro bližší informace nás neváhejte kontaktovat. 

 

Eco relly

Eco rally

  • V polovině května proběhla Czech New Energies Rally v Českém Krumlově, které jsme se zúčastnili s naším firemním Fiatem Scudo 2.0JTD
  • Soutěž se jela v rámci Rally Český Krumlov. Šlo o orientační závod určený elektromobilům, hybridům, ale také autům na LPG a CNG, tedy pro všechna auta na alternativní pohon.
  • Po ujetí trasy dlouhé bezmála 650 km jsme skončili v rámci České Trophy v Eco Rally na jedenáctém místě a s trochou nadsázky a humoru můžeme směle říci, že jsme vyhráli nevypsanou kategorii „CARGO.“

1Co to vlastně Czech New Energies Rally je? Jde o tzv. závod regularity určený pro všechny automobily na alternativní pohon – auta na LPG na CNG, hybridy i čisté elektromobily. Zkrátka pro všechny alternativní pohony. Jak jsme se přesvědčili, je to mnohem zábavnější a náročnější, než se může na první pohled zdát. Jako firma, která se dlouhodobě zabývá přestavbami vozů na alternativní pohon LPG nebo CNG, chápeme naší účast v tomto podniku jako ukázku toho, co všechno je v praxi možné a také rádi boříme „mýty“ o tom, že něco nejde. Minulý ročník jsme tedy ukázali Volkswagen Sportsvan 1.4 TSI přestavěný na pohon LPG, letošní ročník jsme okořenili vozem Fiat Scudo 2.0 JTD na duální pohon nafty a LPG, lidově zvaného „DIESELGAS.“

Formát soutěže zůstává stále stejný. Primárně nejde ani o co nejnižší spotřebu, ani o co nejkratší čas. Soutěžící musí projet pořadatelem vytyčenou trasu a na měřených úsecích přesně dodržet stanovený rychlostní průměr. Pořadatel kontroluje vaše počínání pomocí dvou GPS, které dostanete v rámci technických přejímek do auta, přičemž odečítá vámi dosažený čas na několika bodech měřeného úseku. Odchylka jedné desetiny od ideálního času se rovná jednomu trestnému bodu. Vy ale nevíte, kde přesně se vám čas měří, takže se musíte snažit dodržet daný průměr v celé měřené zkoušce. Vítězí ten, kdo nasbírá nejmenší počet bodů.

New Energies Rally začala v Táboře technickými přejímkami. Před soutěží je potřeba auto polepit a vybavit dvojicí GPS, pomocí kterých pořadatel kontroluje a boduje vaše počínání. V Krumlově byly dvě základní kategorie závodníků. FIA E-Rally Regularity Cup, což je oficiální mistrovství světa, a Česká Trophy v Eco Rally. Navíc se k závodu v Krumlově přidružil také rakouský Kreisel Electric Pokal a bonusovou soutěží byla FIA E-Rally Energy Consumption Cup, kde šlo o co nejnižší spotřebu.

Je docela škoda, že auta na LPG a CNG mohla závodit pouze v rámci České Trophy, protože porovnání spotřeby, respektive energie spotřebované k účasti na soutěži, by bylo nepochybně velmi zajímavé. Vzpomínám si na poznámku jednoho návštěvníka parc fermé na Lipně. Při pohledu na tloušťku kabelů vedoucích k nabíječkám elektro aut prohodil: „Chtěl bych vidět tu kopici uhlí, která by byla potřeba na vyrobení elektřiny pro tyhle auta.“ To přesně vystihuje fakt, že jakkoliv jsou elektroauta v místě užívání ekologická, tak v místě výroby elektřiny už to tak růžové nebývá. Velké automobily Audi e-tron měly spotřebu ze všech elektrických vozů nejvyšší a podle některých zahraničních účastníků hrozilo, že by kvůli pomalému dobíjení nedojely do cíle. Což byl ale nesmysl a spíš výmluva dotyčných posádek než problém Audi e-tron nebo pořadatele. Proto došlo ke zrušení dvou sobotních měřených úseků. Naproti tomu náš Fiat Scudo, který má 160 koní a pěkný točivý moment, zvládl celé naše dobrodružství na jednu nádrž nafty a tu plynovou jsme ani zdaleka nevyjeli. Pro představu – na jednu nádrž nafty cca 70litrů lze ujet kolem 1300 kilometrů. Když jsme tak pozorovali neustále dobíjející se elektroauta našich spolusoutěžících, říkali jsme si, že do oblasti přepravy na delší vzdálenosti žádná elektromobilita opravdu nehrozí. Elektroauta se dobíjela vždy přes noc a pak také v průběhu odpoledních přestávek, které právě s ohledem na potřebný čas dobíjení trvaly kolem 4 hodin. To, co nám ze začátku přišlo jako fajn, že si trochu od volantu a soustředění odpočineme, tak třetí den už jsme na Lipně během jedné takové dlouhé dobíjecí přestávky přemýšleli, jak by se asi s elektroautem jelo na dovolenou k moři, na lyže do hor, jak by si asi vydělávali na chléb šoféři přepravující zboží v rámci Evropy…

620 km celkem, 250 km měřených

Pořadatelé letošní Czech New Energies Rally dopředu avizovali, že soutěž bude dlouhá. Celkem jsme ujeli zhruba 620 km, z toho přibližně 250 km bylo měřených. Víc kilometrů se v Krumlově v rámci ekologické rally nikdy nejelo. Samozřejmě trestné body bylo možné získat i za různé penalizace, jako třeba za pozdní (nebo naopak předčasný) příjezd do časové kontroly, případně za neprojetí vytyčené trasy.

Formát soutěže je stále stejný. Základem je projet podle roadbooku pořadatelem vytyčenou trasu. Ta vedla mimo jiné kolem Temelína. V Krumlově se do měřených úseků startovalo vždy v celou minutu. Fronta před startem nebyla ničím výjimečným.

Poučeni z minulého roku jsme jako většina amatérských posádek vsadili na chytrý telefon s aplikací. Jízdu to výrazně ulehčilo, protože aplikace sama dopočítává vše potřebné a průběžně ukazuje, zda jste oproti průměru napřed, nebo pozadu. Navíc pořadatel občas nedal do jednoho měřeného úseku jeden průměr, ale třeba čtyři, které se měnily v průběhu trati. To bychom s naším loňským tabulkovým výpočtem časů nezvládli. I tak jsme se nevyhnuli drobným chybám, které je možné popsat jednoduše – je to soubor selhání techniky a lidského faktoru v jeden moment, no a tím momentem je prostě měřený úsek.

Uzavřená trať za nula

Většina soutěže se jela ve veřejném provozu po pěkných okreskách. Na některých následně jely i skutečné závodní speciály. Ekologická auta se s těmi ostrými potkala v Českých Budějovicích na výstavišti, kde byla krátká měřená speciálka. Průměrná rychlost opět necelých 50 km/h nevypadala kdovíjak strašidelně, ale místy velmi úzká trať vyžadovala i po ekologických řidičích vyloženě neekologické zacházení a také trochu řidičské snahy. V našem případě to bylo hodně řidičsky náročné, protože vměstnat dodávku na místy velmi úzkou dráhu, chtělo opravdu závodnické srdce, a tak považujeme ztrátu pouhých 2 sekund oproti ideálu za výborný výsledek. Byli jsme v lepší polovině a za námi skončilo 16 soupeřů.

Czech New Energies Rally se jela v rámci Rally Český Krumlov. Škoda zde ve čtvrtek před oficiálním startem představila novou soutěžní Fabii R5 Na uzavřené trati na českobudějovickém výstavišti nejprve jely ostré speciály, následně historická auta a poté ta ekologická. Pro některé to byla zábava, ale pro náš Fiat Scudo Deiselgas a nás to byla jedna z nejtěžších zkoušek.

Vítězná posádka České Trophy jedoucí se Seatem Leon TGI obdržela pouze 1.537 trestných bodů, my jich měli 13.460, nejhorší posádka měla 144.219 trestných bodů. No, na ty nejlepší stále nemáme, ale zlepšujeme se – loni jsme byli na 17. pozici, letos na 11. místě, a to z většího počtu posádek a s autem, které se na závodění moc nehodí. Nebýt našich chyb, bylo by to jistě ještě lepší. 😊

Eco Rally je nuda pouze pro diváky

Ekologická rally rozhodně není disciplína zajímavá na pohled, tedy pokud nejste fanoušky elektromobilů a nepovažujete za zajímavé vidět zcela nové Audi e-tron v pohybu na běžných silnicích. Pro posádky je to ale docela náročná zábava, protože udržet rychlostní průměr i v zatáčkách a nepřehledných místech vyžaduje nemalou míru koncentrace a někdy i trochu odvahy.

Zajímavá byla tahle rally i z pohledu startovního pole. Sešla se pestrá směsice všech možných aut na alternativní pohon, takže kromě našeho „dieselgasového“ Fiatu Scudo bylo možné vidět elektroauta Audi e-tron, Teslu, Renault Zoe nebo Hyundai Ioniq, také Kiu Niro nebo Hyundai Kona EV. Mezi běžnými auty bylo k vidění třeba hybridní Ford Mondeo, plug-in hybridní Mitsubishi Outlander PHEV, hybridní Toyota Corola a samozřejmě pár Octavií G-Tec a spousta Leonů TGI na CNG. Pojem „ekologický automobil“ má zkrátka mnoho podob a v Českém Krumlově to bylo velmi dobře vidět. Na závěr můžeme říci, že jsme se opět rádi tohoto podniku zúčastnili a jsme rádi, že dokážeme rozšířit tovární nabídku vozů na alternativní pohony a našim zákazníkům nabídnout přestavbu na LPG nebo CNG, u kterých to továrna prostě nenabízí, jako tomu bylo v případě výše zmíněného VW Sportsvan na LPG, či letos Fiat Scudo na dieselgas.

V České republice se postupně rozšiřuje doposud méně známý způsob pohonu automobilu. Směs nafty a plynu zvaná Dieselgas se vyplatí zejména těm, kdo často jezdí na dlouhé trasy, nebo těm, kdo vlastní stroje s vysokou spotřebou, např. traktory, bagry, nakladače, kombajny…

V Česku zatím není dieselgas tolik rozšířený jako v zahraničí, ale jeho výhody lákají stále víc řidičů. Servisů, které přestavby na dieselgas zajišťují, postupně přibývá.

Co je dieselgas

Jedná se o systém, který umožňuje pohon na takzvané duální palivo, tedy diesel spolu s propan-butanem LPG anebo zemním plynem CNG. Smícháním propan-butanu či zemního plynu s naftou se dosáhne dokonalejšího hoření palivové směsi, a tím i efektivnějšího využití energie paliv. Zároveň se výrazně sníží produkce emisí ve výfukových plynech. U vozidel vybavených filtrem pevných částic dochází v důsledku toho k výraznému prodloužení životnosti této součástky. Při vypnutí systému tlačítkem zůstává původní pohon na naftu beze změny. Dávkování plynného paliva je řízeno plynovou řídicí jednotkou, která na základě signálů z jednotlivých senzorů vypočítává dávku paliva a v případě abnormálního chování motoru (klepání, zvýšená teplota výfukových plynů ad.) ubere množství alternativního paliva LPG/CNG.

Ekologicky a s vyšším výkonem, přitom levněji

Přestavěné vozidlo na duální pohon nafty a alternativního paliva LPG nebo CNG má čistější provoz. Na obrázku je vidět rozdíl v množství prachových částic u auta na klasické palivo a na alternativní palivo. Výhodou přestavby je i drobný nárůst výkonu a točivého momentu cca do 20%, což se příznivě projevuje v hospodárnosti jízdy, protože auto nemusí tak často podřazovat. Alternativní paliva LPG a CNG jsou levnější než klasická paliva, a tudíž přestavbou vznikne na dnešní dobu malý zázrak – auto, které jede čistěji, ekologičtěji, levněji a přitom má vyšší výkon. S naším zkušebním vozem Fiat Scudo 2.0JTD (140koní) jsme nedávno absolvovali Eco Rallye na jihu Čech a není bez zajímavosti, že jsme všech cca 1300 kilometrů zvládli s jednou nádrží nafty, takže další výhodou je i delší akční rádius přestavěného auta bez nutnosti častého tankování.

Ovládání systému, přepínání

K ovládání systému slouží tlačítko umístěné v kabině řidiče. Pokud nesvítí, jede vozidlo na naftu. Pokud svítí, systém automaticky přepne na LPG nebo CNG. V případě, že je plynová nádrž prázdná, dojde k automatickému přepnutí zpět na naftu, přičemž uživatele upozorní zvukový signál. Stav paliva v nádrži zobrazují LED diody na přepínači. Stiskem tlačítka lze kdykoli za jízdy mezi palivy přepínat.

Pro koho se dieselgas hodí?

Dieselgas není určen pro občasné jízdy osobními automobily na nákupy nebo o víkendu na chaty a chalupy. Samotná přestavba na dieselgas vyjde při použití LPG v průměru na třicet až čtyřicet tisíc korun, v případě využití CNG je o něco dražší, což je dáno rozdílnou cenou nádrží, kdy ty na CNG jsou při stejném objemu asi dvakrát dražší.

Investice se v krátké době vrátí hlavně permanentně vytíženým řidičům s vozy, které ročně najezdí desítky až stovky tisíc kilometrů. Jedná se zejména o služební auta, kamiony dopravců, dodávky doručovatelů a dopravců zboží z e-shopů, kamiony, zemědělskou techniku, ale i osobní, zejména SUV automobily.

 

1 obr2 obr4 obr3 obr

Automobilová doprava zhoršuje kvalitu ovzduší, což je obecně známý fakt. Jak tedy můžeme přispět ke zvýšení kvality vzduchu?

Pokud se zaměříme na výfukové plyny, které jsou dnes bedlivě sledovány z hlediska ekologie, tak je odpovědí zpřísňování emisních limitů pro automobilovou dopravu. Obsah škodlivých látek ve výfukových plynech LPG je výrazně nižší než u provozu na benzín nebo naftu.

Jezdíte na LPG a zajímá vás, jak se o automobil na plyn správně starat? Jakou péči LPG vozy potřebují?

Dieselgas je duální palivový systém naftových motorů diesel - LPG nebo CNG, který umožní úsporu nákladů na pohonné hmoty.

Palivo v podobě LPG vzbuzuje u řady řidičů určitou nedůvěru. Pokud se řadíte do skupiny řidičů, kteří váhají nad přestavbou svého vozidla na LPG mohl by vám náš článek pomoci v rozhodování.

Jak jsme se zmínili již v předchozích článcích cena benzínu a nafty neúměrně roste. Jediná možnost jak opravdu začít šetřit a neřešit výdaje za ujeté kilometry je přestavba auta na plyn. Ale kolik taková přestavba stojí?

Potřebujete poradit, máte otazky? Kontaktujte nás!

Vyplňte prosím své jméno

Vyplňte prosím svůj e-mail

Vyplňte prosím Vaše telefonní číslo

Neplatný Vstup

Potvrďte prosím souhlas

Neplatné ověření

Dodáváme LPG výrobcům

chevrolethyundaikiamitsubishi

Kde nás najdete

AUTOGAS CENTRUM PLUS s.r.o.

Heydukova 1650
Strakonice
386 01

Kontaktujte nás

Tel.: +420 389 822 700
Email: info@agcplus.cz 

Otevírací doba

Po - Pá: 7:00 - 12:00, 12:30 - 15:30

So - Ne: Zavřeno

Sledujte, sdílejte

fbtwittergooglelinked