S Octavií 1.5TSI e-TEC na cestách - 2. díl
V prvním díle našeho seriálu jsme Vám pověděli, co vedlo k zakoupení a přestavbě Škody Octavia 1.5 TSI e-TEC na LPG a slíbili jsme Vám, že se s Vámi podělíme o naše dlouhodobější dojmy z auta jako takového a samozřejmě nás bud zajímat ekonomika, protože to je ten hlavní důvod, proč lidé a firmy uvažují o přestavbě vozu na alternativní palivo.
Dnešní díl bychom mohli nazvat typická služební cesta do Polska.
Naše cesta vede ze Strakonic přes Prahu. Projíždíme rozestavěnou dálnicí z Písku do Prahy. Cesta je plná dopravních omezení a objížděk. V Praze na nás čeká uzavřený Barrandovský most a jak to tak v Praze bývá – pokud se z nějakého důvodu „ucpe“ nějaký důležitý dopravní uzel, rychle se zneprůjezdňují všechny další alternativní cesty. V Octavii máme navigaci Columbus, která nám zobrazuje on-line dopravní informace. Vzhledem k hustotě provozu nám navigace nabídla alternativní cestu která vedla přes nový Pražský okruh vedoucí po perifériích Prahy a zatím končící na D1, která vede od Brna. Cesta byla zvolena správně, jeli jsme s minimálními kolonami až na dálnici vedoucí na Hradec Králové. Po Praze jsme vydatně využívali adaptivního tempomatu, který se samostatnou páčkou skvěle ovládá, hlídá rychlost i odstup od vpředu jedoucích vozidel. Po nájezdu na dálnici jsme po ní pokračovali až na konec, tj. na sjezd na Jaroměř. Z Jaroměře jsme jeli přes přechod v Náchodě a odtud polským pohraničím směrem ke Grodkowu.
Celkem jsme ujeli 430 kilometrů přičemž jsme přibližně 150 kilometrů jeli po dálnicích.
Při zpáteční cestě jsme pamětlivi toho, že na polské straně pohraničí se okolo silnic vaří o mnoho lépe než v Čechách, zastavili na pozdní oběd. Jídlo na polské straně je chutné a takový žurek (polévka) nebo pierogy jsou opravdu stojí za to ochutnat.
Po výtečném jídle jsme pokračovali zpět k domovu. Cesta ubíhala dobře, ale od Hradce Králového začal okolní provoz na Prahu velmi houstnout. Začaly se objevovat lokální zácpy na dálnici a my jsme jen s úžasem sledovali navigaci, jak rychle vyhodnotila, že pokud zůstaneme na dálnici do Prahy ještě o chvíli déle, než je nezbytně nutné, tak domů přijedeme hodně ale hodně pozdě. A tak se stalo, že nás najednou navigace „stáhla“ směrem na Český Brod a protáhla nás všemi vískami a vypustila zpět na původní trasu Pražského okruhu u Říčan. Celou tu dobu jsme sledovali, jak se změní „dojezdový čas“. Změnil se o jednu minutu. Potlesk do Mladé Boleslavi.
Domů jsme přijeli ještě za světla a na to, že jsme museli objíždět Prahu a naopak jsme museli projet centrem Klodska jsme po 410 kilometrech dorazili s průměrnou spotřebou 5,9l/100km.
Protože jsme stále jeli na náš plyn, který jsme si na počátku naší pouti natankovali na naší čerpací stanici, zajímalo nás, kolik dotankujeme v reálu a jak se tato hodnota bude rozcházet s údajem palubního počítače. Ke zmíněným 410 a 430 kilometrům jsme připočetli ještě 57 kilometrů, které jsme najeli navíc tím, že jsme se rozvezli po služební cestě domů. Takže celkem jsme na jedno natankování ujeli 897 kilometrů.
Z přiložené fotografie vyplývá, že jsme jeli 1km/1Kč, přičemž naše reálná průměrná spotřeba činila 6,27litru LPG na 100km plus průměrných 0,3l bezínu na 100km, takže za celou cestu jsme spotřebovali ještě 2,7litru naturalu, který stojí cca 38 korun za litr, takže plus 100,-Kč. Celkem jsme tedy za obě paliva dali 990,-Kč a ujeli jsme 897kilometrů, to znamená 1,1Kč/1km a to je konečný výsledek. Pokud bychom tuto cestu absolvovali na benzín, jeli bychom při 6 litrové spotřebě za benzín utratili 2045,-Kč (8,97*6*38), tedy za více než dvojnásobek. Příjemným zjištěním, pro nás byl fakt, že palubní počítač nové Octavie je poměrně přesný a lze se na údaje v něm docela spolehnout.
Jsme rádi, že Vám můžeme tyto informace zprostředkovat a těšíme se při dalších dílech našeho seriálu.
Tým AGC PLUS