Eco rally
- V polovině května proběhla Czech New Energies Rally v Českém Krumlově, které jsme se zúčastnili s naším firemním Fiatem Scudo 2.0JTD
- Soutěž se jela v rámci Rally Český Krumlov. Šlo o orientační závod určený elektromobilům, hybridům, ale také autům na LPG a CNG, tedy pro všechna auta na alternativní pohon.
- Po ujetí trasy dlouhé bezmála 650 km jsme skončili v rámci České Trophy v Eco Rally na jedenáctém místě a s trochou nadsázky a humoru můžeme směle říci, že jsme vyhráli nevypsanou kategorii „CARGO.“
Co to vlastně Czech New Energies Rally je?
Jde o tzv. závod regularity určený pro všechny automobily na alternativní pohon – auta na LPG na CNG, hybridy i čisté elektromobily. Zkrátka pro všechny alternativní pohony. Jak jsme se přesvědčili, je to mnohem zábavnější a náročnější, než se může na první pohled zdát. Jako firma, která se dlouhodobě zabývá přestavbami vozů na alternativní pohon LPG nebo CNG, chápeme naší účast v tomto podniku jako ukázku toho, co všechno je v praxi možné a také rádi boříme „mýty“ o tom, že něco nejde. Minulý ročník jsme tedy ukázali Volkswagen Sportsvan 1.4 TSI přestavěný na pohon LPG, letošní ročník jsme okořenili vozem Fiat Scudo 2.0 JTD na duální pohon nafty a LPG, lidově zvaného „DIESELGAS.“
Formát soutěže zůstává stále stejný. Primárně nejde ani o co nejnižší spotřebu, ani o co nejkratší čas. Soutěžící musí projet pořadatelem vytyčenou trasu a na měřených úsecích přesně dodržet stanovený rychlostní průměr. Pořadatel kontroluje vaše počínání pomocí dvou GPS, které dostanete v rámci technických přejímek do auta, přičemž odečítá vámi dosažený čas na několika bodech měřeného úseku. Odchylka jedné desetiny od ideálního času se rovná jednomu trestnému bodu. Vy ale nevíte, kde přesně se vám čas měří, takže se musíte snažit dodržet daný průměr v celé měřené zkoušce. Vítězí ten, kdo nasbírá nejmenší počet bodů.
New Energies Rally začala v Táboře technickými přejímkami. Před soutěží je potřeba auto polepit a vybavit dvojicí GPS, pomocí kterých pořadatel kontroluje a boduje vaše počínání. V Krumlově byly dvě základní kategorie závodníků. FIA E-Rally Regularity Cup, což je oficiální mistrovství světa, a Česká Trophy v Eco Rally. Navíc se k závodu v Krumlově přidružil také rakouský Kreisel Electric Pokal a bonusovou soutěží byla FIA E-Rally Energy Consumption Cup, kde šlo o co nejnižší spotřebu.
Je docela škoda, že auta na LPG a CNG mohla závodit pouze v rámci České Trophy, protože porovnání spotřeby, respektive energie spotřebované k účasti na soutěži, by bylo nepochybně velmi zajímavé. Vzpomínám si na poznámku jednoho návštěvníka parc fermé na Lipně. Při pohledu na tloušťku kabelů vedoucích k nabíječkám elektro aut prohodil: „Chtěl bych vidět tu kopici uhlí, která by byla potřeba na vyrobení elektřiny pro tyhle auta.“ To přesně vystihuje fakt, že jakkoliv jsou elektroauta v místě užívání ekologická, tak v místě výroby elektřiny už to tak růžové nebývá. Velké automobily Audi e-tron měly spotřebu ze všech elektrických vozů nejvyšší a podle některých zahraničních účastníků hrozilo, že by kvůli pomalému dobíjení nedojely do cíle. Což byl ale nesmysl a spíš výmluva dotyčných posádek než problém Audi e-tron nebo pořadatele. Proto došlo ke zrušení dvou sobotních měřených úseků. Naproti tomu náš Fiat Scudo, který má 160 koní a pěkný točivý moment, zvládl celé naše dobrodružství na jednu nádrž nafty a tu plynovou jsme ani zdaleka nevyjeli. Pro představu – na jednu nádrž nafty cca 70litrů lze ujet kolem 1300 kilometrů. Když jsme tak pozorovali neustále dobíjející se elektroauta našich spolusoutěžících, říkali jsme si, že do oblasti přepravy na delší vzdálenosti žádná elektromobilita opravdu nehrozí. Elektroauta se dobíjela vždy přes noc a pak také v průběhu odpoledních přestávek, které právě s ohledem na potřebný čas dobíjení trvaly kolem 4 hodin. To, co nám ze začátku přišlo jako fajn, že si trochu od volantu a soustředění odpočineme, tak třetí den už jsme na Lipně během jedné takové dlouhé dobíjecí přestávky přemýšleli, jak by se asi s elektroautem jelo na dovolenou k moři, na lyže do hor, jak by si asi vydělávali na chléb šoféři přepravující zboží v rámci Evropy…
620 km celkem, 250 km měřených
Pořadatelé letošní Czech New Energies Rally dopředu avizovali, že soutěž bude dlouhá. Celkem jsme ujeli zhruba 620 km, z toho přibližně 250 km bylo měřených. Víc kilometrů se v Krumlově v rámci ekologické rally nikdy nejelo. Samozřejmě trestné body bylo možné získat i za různé penalizace, jako třeba za pozdní (nebo naopak předčasný) příjezd do časové kontroly, případně za neprojetí vytyčené trasy.
Formát soutěže je stále stejný. Základem je projet podle roadbooku pořadatelem vytyčenou trasu. Ta vedla mimo jiné kolem Temelína. V Krumlově se do měřených úseků startovalo vždy v celou minutu. Fronta před startem nebyla ničím výjimečným.
Poučeni z minulého roku jsme jako většina amatérských posádek vsadili na chytrý telefon s aplikací. Jízdu to výrazně ulehčilo, protože aplikace sama dopočítává vše potřebné a průběžně ukazuje, zda jste oproti průměru napřed, nebo pozadu. Navíc pořadatel občas nedal do jednoho měřeného úseku jeden průměr, ale třeba čtyři, které se měnily v průběhu trati. To bychom s naším loňským tabulkovým výpočtem časů nezvládli. I tak jsme se nevyhnuli drobným chybám, které je možné popsat jednoduše – je to soubor selhání techniky a lidského faktoru v jeden moment, no a tím momentem je prostě měřený úsek.
Uzavřená trať za nula
Většina soutěže se jela ve veřejném provozu po pěkných okreskách. Na některých následně jely i skutečné závodní speciály. Ekologická auta se s těmi ostrými potkala v Českých Budějovicích na výstavišti, kde byla krátká měřená speciálka. Průměrná rychlost opět necelých 50 km/h nevypadala kdovíjak strašidelně, ale místy velmi úzká trať vyžadovala i po ekologických řidičích vyloženě neekologické zacházení a také trochu řidičské snahy. V našem případě to bylo hodně řidičsky náročné, protože vměstnat dodávku na místy velmi úzkou dráhu, chtělo opravdu závodnické srdce, a tak považujeme ztrátu pouhých 2 sekund oproti ideálu za výborný výsledek. Byli jsme v lepší polovině a za námi skončilo 16 soupeřů.
Czech New Energies Rally se jela v rámci Rally Český Krumlov. Škoda zde ve čtvrtek před oficiálním startem představila novou soutěžní Fabii R5 Na uzavřené trati na českobudějovickém výstavišti nejprve jely ostré speciály, následně historická auta a poté ta ekologická. Pro některé to byla zábava, ale pro náš Fiat Scudo Deiselgas a nás to byla jedna z nejtěžších zkoušek.
Vítězná posádka České Trophy jedoucí se Seatem Leon TGI obdržela pouze 1.537 trestných bodů, my jich měli 13.460, nejhorší posádka měla 144.219 trestných bodů. No, na ty nejlepší stále nemáme, ale zlepšujeme se – loni jsme byli na 17. pozici, letos na 11. místě, a to z většího počtu posádek a s autem, které se na závodění moc nehodí. Nebýt našich chyb, bylo by to jistě ještě lepší. 😊
Eco Rally je nuda pouze pro diváky
Ekologická rally rozhodně není disciplína zajímavá na pohled, tedy pokud nejste fanoušky elektromobilů a nepovažujete za zajímavé vidět zcela nové Audi e-tron v pohybu na běžných silnicích. Pro posádky je to ale docela náročná zábava, protože udržet rychlostní průměr i v zatáčkách a nepřehledných místech vyžaduje nemalou míru koncentrace a někdy i trochu odvahy.
Zajímavá byla tahle rally i z pohledu startovního pole. Sešla se pestrá směsice všech možných aut na alternativní pohon, takže kromě našeho „dieselgasového“ Fiatu Scudo bylo možné vidět elektroauta Audi e-tron, Teslu, Renault Zoe nebo Hyundai Ioniq, také Kiu Niro nebo Hyundai Kona EV. Mezi běžnými auty bylo k vidění třeba hybridní Ford Mondeo, plug-in hybridní Mitsubishi Outlander PHEV, hybridní Toyota Corola a samozřejmě pár Octavií G-Tec a spousta Leonů TGI na CNG. Pojem „ekologický automobil“ má zkrátka mnoho podob a v Českém Krumlově to bylo velmi dobře vidět. Na závěr můžeme říci, že jsme se opět rádi tohoto podniku zúčastnili a jsme rádi, že dokážeme rozšířit tovární nabídku vozů na alternativní pohony a našim zákazníkům nabídnout přestavbu na LPG nebo CNG, u kterých to továrna prostě nenabízí, jako tomu bylo v případě výše zmíněného VW Sportsvan na LPG, či letos Fiat Scudo na dieselgas.