Benzín a nafta nejsou jediná paliva, na která můžete jezdit. O elektromobilech ví každý, protože jsou jedněmi zbožňované - a ti druzí poukazují na vážné nedostatky elektrické mobility. Ostatně, i benzínové a dieselové motory mají své mínusy - ty první se nehodí do užitkových aut nebo k tahání těžkých přívěsů, ty druhé zase nejsou vhodné do města a mají horší emise.
LPG a CNG
Jsou tu ovšem ještě dvě další možnosti – individuální přestavby stávajících benzínových aut na LPG a CNG. Zejména LPG se pro pohon aut používá už léta, ba dekády, jako volba těch, kteří chtějí na palivu opravdu ušetřit – ne nadarmo je přestavba na LPG častou volbou taxikářů. Zkapalněný ropný plyn, jiným názvem propan-butan, se používá jako pohon do všech typů aut.
Hlavním argumentem k pořízení aut na LPG jsou velké úspory nákladů na palivo. Ve srovnání s běžnými pohonnými hmotami vychází CNG a LPG jednoznačně nejvýhodněji. Když natankujete za tisícikorunu, ujedete při průměrné osmilitrové spotřebě na benzín asi 400 kilometrů, na naftu přibližně 450, ale na CNG nebo LPG přes 800km.
Aktuální průměrná cena (začátek roku 2018) CNG je 24,61 Kč za kilogram, u LPG to je 13,74 Kč. Při porovnání s průměrnými cenami benzínu a nafty - 29,72, resp. 28,59 Kč za litr - to jsou u obou alternativních paliv ohromné rozdíly; u CNG tím spíš, že spotřeba v kg je většinou nižší než spotřeba benzínu v litrech. Je to tím, že 1kg CNG je ekvivalentem přibližně 1,5 litru benzínu. U LPG je to obráceně, spotřeba LPG v litrech přibližně stejná jako spotřeba benzínu v litrech.
Kromě toho mají auta s plynovými nádržemi ještě jednu výhodu - prodloužený dojezd. Není to pravidlem u všech takto vybavených aut, ale většina z nich se dostává přes 1 000 km na jedno naplnění nádrží. Jedničkami v dojezdu jsou sice stále diesely, ale pokud naftu přímo odmítáte, budete na tom s auty s bivalentním pohonem - tak se vozům, které umí jezdit na benzín i na plyn také říká - lépe než pouze s benzínovými vozy.
Pokud chcete vědět více o přestavbách vozu na LPG, podívejte se zde.